محققین به روشی برای استخراج اکسیژن از غبار ماه دست یافتند

You are currently viewing محققین به روشی برای استخراج اکسیژن از غبار ماه دست یافتند
Moon Village

سطح ماه پوشیده از لایه ای به نام سنگ پوشه یا رِگولیت است که تقریبا به همه چیز چسبیده و گاهی اوقات باعث ایجاد مشکلات فنی در دستگاه ها می شود. با این حال فراوانی آن در قمر زمین محققان را به فکر بکارگیری این ماده برای ساخت سکونتگاه یا حتی ذوب کردن آن با لیزر برای استفاده در پرینترهای سه بعدی انداخته است.

سازمان فضایی اروپا اما پا را از این فراتر گذاشته و در فکر استخراج اکسیژن از غبار ماه برای فضانوردان و تامین سوخت است. تقریبا ۴۰ تا ۵۰ درصد وزن رگولیت از اکسیژن تشکیل شده اما مشکل اینجاست که در قالب اکسیدها محصور شده و به همین خاطر نمی توان به سادگی از آن استفاده کرد.

متخصصان بخش فناوری و تحقیقات فضایی این سازمان (ESTEC) با استفاده از روشی به نام «الکترولیز نمک مذاب» به روشی برای تولید اکسیژن از خاک کره ماه دست پیدا کرده اند. در این روش رگولیت و نمک کلسیم کلرید مذاب در سبدی فلزی قرار داده شده و در معرض حرارت بالای ۹۵۰ درجه سلسیوس قرار می گیرند. در این شرایط با عبور جریانی الکتریکی از آن می توان اکسیژن را استخراج کرد.

مزیت روش اروپایی ها این است که در آن آلیاژهای فلزی به عنوان محصول جانبی تولید می شوند. این روش امکان تولید آلیاژهای مختلفی را می دهد در نتیجه با توجه به نیازهای فضانوردان می توان ارزشمندترین و پرکاربردترین آلیاژ ممکن را تولید کرده و در ماموریت فضایی به کار برد.

این روش در اصل توسط شرکتی به نام Metalysis طراحی شده اما راکتورهای این شرکت تاب مقاومت در برابر گاز اکسیژن را ندارد و در نتیجه به عنوان محصولی جانبی و در قالب کربن دی اکسید و مونو اکسید آزاد می شود. دستاورد محققان اروپایی هم باز طراحی راکتور به گونه ای است که اکسیژن را به عنوان منبعی ارزشمند تولید و حفظ کند.

منبع: digital trends

دیدگاهتان را بنویسید