آموزش عملگر شرطی ؟ در PHP

You are currently viewing آموزش عملگر شرطی ؟ در PHP
آموزشگاه آنلاین اکسیژن 2

با سلام

امیدوارم تا این لحظه از آموزش های ما لذت برده باشید.

در این آموزش قصد دارم تا شما را با یک نوع عملگر که با علامت سوال (؟) نشان گذاری شده و یک نوع عملگر شرطی است آشنا کنم.

عملگر علامت سوال (؟) در اصل یک حالت خاص از دستور IF در PHP می باشد که شما با استفاده از آن می توانید یک شرط با پاسخ های درست یا غلط به وجود آورده و سریعا نتیجه بگیرید که چه کارهایی صورت پذیرد.

برای درک بهتر یک مثال می زنیم.

مثلا شما قصد دارید که چک کنید عدد مورد نظر تخصیص داده شده به متغیر x بیشتر از ۵ است یا خیر.بهترین روش برای حل این مثال استفاده از عملگر علامت سوال (؟) می باشد که در یک تکه کد کوچک شما را به نتیجه دلخواهتان می رساند.

راه حل مثال بالا به صورت تکه کد زیر می باشد :

<?php
	echo $x > 5 ? "عدد بیشتر از ۵ نیست" : "عدد بیشتر از ۵ است";

?>

خب شکل کلی این عملگر و نحوه عملکرد آن را در بالا می بینید اما میخواهیم بدانیم علائم استفاده شده در این تکه کد به چه دلیل است.

در کد بالا ما از یک دستور Echo استفاده کردیم که می گوید اگر مقدار x بیشتر از ۵ شد مقدار عدد از ۵ بیشتر است را نمایش و در غیر اینطورت مقدار عدد بیشتر از ۵ نیست را نمایش بده.

علامت نقل قول یا همان (:) باعث می شود تا قسمت اول کد که در صورت صحیح بودن رویداد انجام می شود را از قسمت دوم کد که در صورت صحیح نبودن رویداد انجام می شود جدا می کند . جایگاه علامت سوال هم که به عنوان عملگر شرطی در تکه کد بالا مشخص است. یعنی پس از شرط علامت ؟ گذاشته می شود تا شرط را مورد بررسی قرار دهد.

امیدوارم از این آموزش لذت کافی را برده باشید.

ما همواره منتظر نظرات و پیشنهادات شما هستیم.

حتما در کانال تلگرامی ما و صفحه اینستاگرامی ما، مارا دنبال کنید.

موفق و پیروز باشید.

دیدگاهتان را بنویسید