آموزش Word – جلسه پنجم – سربرگ Insert – بخش اول

You are currently viewing آموزش Word – جلسه پنجم – سربرگ Insert – بخش اول
Word 2019 Insert Tab First Part

با عرض سلام و خسته نباشید خدمت تمامی کاربران سایت اکسیژن۲ امیدوارم از آموزش های ما لذت کافی را برده باشید.

در این جلسه از آموزش های سری ورد قصد داریم شما را با امکانات موجود در سربرگ Insert که دومین سربرگ پنجره ورد می باشد آشنا کنیم .

می توانید شکل کلی صفحه ای از ورد که در این جلسه قرار است به آموزش آن بپردازیم را در شکل زیر ببینید :

Word Insert Tab
Word Insert Tab

سربرگ Insert از ۱۰ بخش تشکیل شده است که عبارتند از :

  • Pages
  • Tables
  • Illustrations
  • Add-ins
  • Media
  • Links
  • Comments
  • Header & Footer
  • Text
  • Symbols

در شکل زیر می توانید این ۱۰ بخش را به صورت اجمالی مشاهده کنید :

Word Insert Tab Focus
Word Insert Tab Focus

خب سریعا به آموزش بپردازیم که خیلی زیاده … امکان داره مجبور بشیم در چند جلسه توضیحات بدیم.امیدوارم سریع بتونیم پیش بریم. پس بریم سراغ بخش اول یا همون Pages .

بخش Pages :

این بخش از سه آیتم Cover Page ، Blank Page و Page Break تشکیل شده است که به شکل زیر می باشد :

Word Insert Tab Pages
Word Insert Tab Pages

قسمت اول یا Cover Page :

وقتی شما بر روی این قسمت کلیک کنید پنجره ای در زیر آن برای شما باز می شود که با استفاده از آن می توانید به راحتی یک Theme یا کاور مناسب برای صفحه ورد خود تعیین نمایید . شکل زیر به طور کلی به شما آن پنجره را نمایش می دهد :

Word Insert Tab Cover Page
Word Insert Tab Cover Page

البته در صورتی که کاور مورد نظر خود را در این لیست نیافتید می توانید با استفاده از گزینه More Cover Pages from Office.com از سایت آفیس به صورت آنلاین کاوری را بیابید . در قسمت دوم این صفحه گزینه Remove Current Cover Page هم وجود دارد که به معنی حذف کاور فعلی صفحه شما است که اگر برای صفحه خود کاوری انتخاب نموده باشید می توانید با کلیک روی این گزینه آن کاور را حذف کنید و به حالت اولیه باز گردید. همچنین در صورتی که خود بصورت دستی کاوری طراحی کرده باشید تا از ان استفاده نمایید ،می توانید آن را ذخیره بنمایید تا در آینده از آن در اسناد دیگر خود استفاده کنید که با انتخاب گزینه سوم یعنی Save Selection to cover Page Gallery این کاور ها را به گالری خود اضافه نمایید البته شایان ذکر است که این کاور ها می توانند کاور های تازه دانلود شده از سایت آفیس باشند.

آیتم بعدی با نام Blank Page  در بخش Pages به شما این امکان را می دهد تا با استفاده از ان یک صفحه خالی بعد از انتهای نشانگر خود در صفحه به وجود بیاورید و از ان استفاده کنید.

اما مهمترین گزینه این بخش گزینه Page Break  می باشد . این گزینه باعث می شود یک برش در صفحه خود به وجود بیاورید.گاهی اوقات پیش می آید که بخواهیم یک صفحه به صورتی داشته باشید که ویژگی های آن با ویژگی های صفحه قبلی شما فرق داشته باشید. این گزینه به شما کمک می کند تا به صفحات خود یک شکستگی به وجود بیاورید که در اصل این شکستگی به یا Break به شما در تهیه سند خودتون کمک می کند.

بخش دوم Table :

این بخش که در صورت کلیک بر روی آن به پنجره ای مانند شکل زیر وارد می شوید کاربرد های بسیاری در ساخت جداول برای شما ایفا می کند و می توانید با استفاده از این گزینه جداول مختلف را تهیه نمایید.

Word Insert Tab Tables
Word Insert Tab Tables

در قسمت Insert Table بالای این پنجره به صورت شماتیک میتوانید به تعداد حداقل ۱در ۱ و حداکثر ۱۰ در ۸ جدول تهیه نمایید اما در صورتی که بخواهید جداول با سطر ها و ستون های بیشتری تهیه نمایید بهتر است از گزینه Insert Table استفاده کنید ، با کلیک بر روی گزینه Insert Table   مانند شکل زیر :

Word Insert Tab Insert Table
Word Insert Tab Insert Table

می توانید وارد پنجره ی دیگری مانند شکل زیر شوید :

Word Insert Tab Insert Table Window
Word Insert Tab Insert Table Window

در این قسمت در بخش Table Size می توانید تعداد ستون ها را در قسمت Number of columns و تعداد سطر ها را در قسمت Number of rows بصورت عددی وارد نمایید و با فشردن کلید Ok در قسمتی که نشانگر شما قرار دارد از یک جدول با اندازه های دلخواه خود بهره ببرید.

بخش دوم این پنجره مربوط به رفتار سایزبندی جدول شما می باشد که با انتخاب گزینه های مختلف می توانید تفاوت انها را ببینید به طور مثال گزینه Autofit to Window جداول شما را به اندازه پنجره ای که باز می باشد سایزبندی می کند.

شما با فعال کردن گزینه Remember Dimensions for new tables می توانید تنظیماتی که در این بخش برای جداول خود به وجود آورده اید  را هم در حافظه موقت ورد ذخیره نمایید تا از ان در صورت نیاز استفاده کنید.

 اما برگردیم به سایر بخش های پنجره table  . گزینه بعدی که می توانید از بین آیتم ها انتخاب نمایید گزینه Draw Table می باشد .

Word Insert Tab Insert Draw Table
Word Insert Tab Insert Draw Table

این گزینه به شما این امکان را می دهد تا به صورت دستی جداولی را برای خود طراحی نمایید.

گزینه بعدی ، گزینه Conver Text to Table می باشد که در حالت عادی غیرفعال می باشد اما اگر شما متنی را از سند خود در ورد انتخاب نمایید و به این پنجره وارد می شود متوجه می شوید که این پنجره مانند شکل زیر فعال شده است .

Word Insert Tab Insert Convert Text To Table
Word Insert Tab Insert Convert Text To Table

اما کاری که این گزینه انجام می دهد ان است که متن شما را تبدیل به یک جدول می کند البته با انتخاب متن و زدن روی این کلید شما به پنجره دیگری وارد می شوید که ابتدا باید مانند پنجره Insert Table  تنظیمات لازم جهت ساخت جدول خود را به ورد اعلام نمایید برای مثال ما یک جدول ۱ در ۱ در نظر گرفته ایم(این نکته شایان ذکر است که شما امکان تعیین سطر ها را ندارید و این تعداد فقط در صورتی بیشتر از یک می شود که شما بیشتر از یک سطر را انتخاب کرده باشید که آنرا هم به صورت اتوماتیک خود ورد تشخیص می دهد).مانند شکل زیر :

Word Insert Tab Insert Convert Text To Table Example
Word Insert Tab Insert Convert Text To Table Example

گزینه بعدی که بررسی ان می پردازیم گزینه Excel SpreadSheet  می باشد .

Word Insert Tab Insert Excel Spreadsheet Table
Word Insert Tab Insert Excel Spreadsheet Table

این گزینه شما را قادر می سازد تا یک بخش کوچک به صورت آبجکت از برنامه اکسل را در صفحه خود به وجود بیاوردی تا با استفاده از آن جدول مورد نظر خود را به وجود بیاورید .

آیتم آخر از این بخش گزینه quick Tables می باشد که مانند شکل زیر می باشد :

Word Insert Tab Insert Quick Tables
Word Insert Tab Insert Quick Tables

شما با انتخاب این گزینه می توانید از جداول پیش ساخته که آفیس در اختیار شما قرار می دهد استفاده کنید و براحتی جدول های شکیلی که دلتون میخواد در سند شما باشد را مورد استفاده قرار دهید. البته در صورت ایجاد تغییرات می توانید از گزینه انتهایی همین صفحه هم برای ذخیره آن در گالری جداول در دسترس خود استفاده نمایید یعنی گزینه Save Selection to Quick Tables Gallery.

خب اول این جلسه گفتم که خسته کننده خواهد شد برای شما و بنده . برای همین آموزش را در این جلسه به اتمام می رسونیم و در جلسه آینده به ادامه آموزش خود می پردازیم.

امیدوارم از آموزش های ما لذت ببرید و هر روز جهت استفاده از اموزش های جدید ما به سایت ما به ادرس http://oxygen2.xyz سر بزیند.

موفق و پیروز باشید.

دیدگاهتان را بنویسید