آموزش Word – جلسه هفتم – سربرگ Layout – بخش اول

You are currently viewing آموزش Word – جلسه هفتم – سربرگ Layout – بخش اول
Word 2019 Layout Tab First Part

با عرض سلام و خسته نباشید خدمت تمامی کاربران سایت اکسیژن۲ امیدوارم از آموزش های ما لذت کافی را برده باشید.

در این جلسه از آموزش های سری ورد قصد داریم شما را با امکانات موجود در سربرگLayout  که چهارمین سربرگ پنجره ورد می باشد آشنا کنیم . و همچنین نحوه ترازبندی و استفاده از حاشیه در ورد را به شما آموزش دهیم.

می توانید شکل کلی صفحه ای از ورد که در این جلسه قرار است به آموزش آن بپردازیم را در شکل زیر ببینید :

Word Layout Tab
Word Layout Tab

سربرگ Layout  از ۳ بخش تشکیل شده است که عبارتند از :

در شکل زیر می توانید این ۳ بخش را به صورت اجمالی مشاهده کنید :

Word Layout Tab Focus
Word Layout Tab Focus

بخش Page Setup :

این بخش همانطور که از نامش مشخص است مربوط به تنظیمات صفحه سند شما می باشد که شامل ترازبندی کلی کادر،نحوه چرخش صفحه و … می باشد. در شکل زیر می توانید نمای کلی این بخش را مشاهده کنید :

Word Layout Tab Page Setup
Word Layout Tab Page Setup

از قسمت یک یعنی Margins شروع می کنیم.

خب این گزینه به شما امکان می دهد تا صفحه خود را از چهار طرف ترازبندی نمایید تا بتوانید به آسانی در وقت ارائه مطالب خود در یک ترازبندی مناسب نگارش کنید.

شما وقتی بر روی این گزینه کلیک کنید با شکل زیر مواجه می شوید :

Word Layout Tab Page Setup Margins
Word Layout Tab Page Setup Margins

همانطور که در شکل بالا مشاهده می کنید شما می توانید از ترازبندی های پیش فرض که برنامه ورد آفیس در اختیار شما قرار داده است جهت ترازبندی کلی صفحات سند خود استفاده کنید. به طور مثال ترازبندی Moderate به شما این امکان را می دهد که از بالای صفحه به اندازه ۱ اینچ فاصله ، از پایین به اندازه ۱ اینچ ، از سمت چپ به اندازه ۷۵ صدم اینچ و از سمت راست به اندازه ۷۵ صدم اینچ فاصله قرار بدهید. همانطور که در شکل مشاهده می کنید این مقادیر با عناوین top , bottom,left and right مشاهده می شود که شما برای صفحات خود می توانید براساس نیازتان از آنها استفاده کنید. اما گزینه custom Margins که شما در انتهای این تصویر مشاهده می کنید مربوط به تنظیمات دستی می باشد که با کلیک روی آن وارد پنجره ای به شکل زیر می شوید :

Word Layout Tab Page Setup Custom Margins Wndow
Word Layout Tab Page Setup Custom Margins Wndow

همانطور که در تصویر مشاهده می کنید به صورت پیش فرض در سربرگ Margins قرار دارید و همچنین تمام قسمت ها به صورت پیش فرض در حالت نرمال قرار دارند .

در توضیحات بالاتر خدمتتون عرض کردم که فواصل از بالا و پایین به چه شکل است و در این بخش شما می تونید به صورت دستی تنظیمات دلخواه خود را برای ترازبندی انجام دهید.

 اما دو بخش Gutter و Gutter position در این بخش چه کار می کنند؟

Gutter یا همان عمق شیرازه ای به زبان فارسی به شما این امکان را می دهد تا مقداری از صفحه را جهت دوخت محفوظ بدارید. شاید برای شما پیش آمده باشد که بخواهید بعد از پرینت از یک نسخه سند خود انرا سوراخکاری و سیمی کنید. یا با منگنه از یک سمت آنرا بسته یا حتی بدوزید یا جلد کنید و یا از شیرازه استفاده کنید این گزینه میزان اندازه ای که شما در نظر می گیرید را از شما می گیرد و در ترازبندی سند شما اعمال می نماید و گزینه بعدی یا همان gutter position از شما می خواهد تا جهت این شیرازه گذاری را انتخاب نمایید که از چپ ،راست یا بالا اینکار صورت می گیرد.

قسمت Oriention :

این قسمت به شما این امکان را می دهد که برگه خود را به صورت عمودی یا افقی مورد استفاده قرار دهید. گاهی پیش می آید که شما قصد داشته باشید تا برگه ای افقی برای نمودار یا شکلی در سند خود داشته باشید با انتخاب این گزینه می توانید این چرخش را صورت دهید .همانطور که در شکل هم مشخص است گزینه Portrait به معنی عمودی بودن برگه و landscape هم به مفهوم افقی قرار گرفتن برگه است  در شکل زیرمی توانید سفحات با تنظیم Portrait و Landscape را مشاهده کنید.

در قسمت Pages و Multiple Pages هم می توانید ترازبندی های فانتزی مورد نظر خودرا برای تغییر در صفحات اعمال کرده و در قسمت Previewمی توانید تمامی تغییراتی که در بالا اعمال کرده اید را ببینید اما در سربرگ paper که به شکل زیر مشاهده می کنید :

Word Layout Tab Page Setup Paper Setup Wndow
Word Layout Tab Page Setup Paper Setup Wndow

شما می توانید به آسانی تغییرات مربوط به صفحه خود را اعمال نمایید .از قسمت Paper size  می توانید سایز بندی صفحه خود را انتخاب کنید ، به طور مثال آنرا روی A4 قرار دهید یا اینکه ابعاد صفحه مورد نظر خودرا در قسمت پایین آن به صورت طول و عرض دستی تعیین نمایید.در قسمت پایین تر می توانید منابع صفحه خود را مانند صفحه بندی اولیه و … را مشخص نمایید و در قسمت Preview می توانید تمام این تغییرات را مشاهده نمایید . از قسمت Print Options هم می توانید تنظیمات مربوط به پرینت صفحات را تغییر دهید.

سربرگ بعدی که همان سربرگ Layout  می باشد به صورت شکل زیر است .

Word Layout Tab Page Setup Layout
Word Layout Tab Page Setup Layout

شما در این سربرگ می توانید با استفاده از بخش Section ، تنظیمات لازم را در بخش های نوشتاری خود اعمال نمایید . به طور مثال در قسمت Section Start می توانید اعلام نمایید که می خواهید یک نوشتار به چه صورتی آغاز شود ،مثلا به صورت ادامه دار یا از یک صفحه جدید و با استفاده از قسمت Section direction می توانید انتخاب کنید که این نوشتار شما به صورت نوشتار از راست به چپ (مانند زبان فارسی ) یا از چپ به راست (مانند زبان انگلیسی) صورت بگیرد.

در بخش بعدی یعنی Header and Footer می توانید تعیین کنید که سربرگ ها یا پابرگ های دو صفحه متوالی با هم فرق داشته باشند یا نداشته باشند یا تفاوتی بین صفحه اول سند با صفحات دیگر وجود داشته باشد از نظر سربرگ و پابرگ یا خیر و همچنین فواصل این مقادیر تا تنظیم نمایید.

در قسمت Page و با استفادهع از گزینه Vertical alignment می توانید تعیین نمایید که تنظیمات عمودی نگارشی شما به چه صورتی باشد ، از بالا ، چپ ، راست یا پایین  و این تغییرات را در قسمت Preview می توانید مشاهده نمایید. با استفاده گزینه های Line Numbers و Borders  نیز می توانید وارد پنجره تنظیمات شمارش خطوط و کادر بندی صفحه خود شوید و تغییرات دلخواه خود را در آن تنظیمات اعمال نمایید.

اما برگردیم به سربرگ اصلی ورد یعنی Page setup:

قسمت بعدی که Oriention  می باشد را در قسمت Margins به شما آموزش دادیم فقط تنها نکته این است که شما با کلیک روی این گزینه وارد قسمتی به شکل زیر می شوید :

Word Layout Tab Page Setup Orientation
Word Layout Tab Page Setup Orientation

که همانطور که قبلا خدمتتون عرض کردم می تونید قرار گیری نمایش صفحه سند خود را به صورت عمودی یا افقی یا همان Portrait و Landscape  انتخاب نمایید.

در قسمت Size :

شما می توانید سایزبندی صفحات خود را تعیین کنید که با کلیک روی این گزینه وارد قسمتی به شکل زیر می شوید:

Word Layout Tab Page Setup Size
Word Layout Tab Page Setup Size

که با انتخاب هرکدام از گزینه ها می توانید از صفحات پیش فرض ورد آفیس جهت سایزبندی صفحات سند خود استفاده نمایید.

خب برای این جلسه کافیه. امیدوارم تا اینجا از آموزش های ما لذت برده باشید.

موفق و پیروز باشید.

دیدگاهتان را بنویسید