آموزش کامل انواع عملگرها در PHP

You are currently viewing آموزش کامل انواع عملگرها در PHP
آموزشگاه آنلاین اکسیژن 2

با سلام

امیدوارم تا این لحظه آموزش های ما براتون لذت بخش بوده باشه.

همیشه بخش های مختلف آموزشی وجود دارند که زیاد جلب توجه نمی کنند.اما شما باید بدانید که این بخش ها بسیار مفید است و میتواند در کدنویسی شمارا یاری کند.

در این آموزش قصد داریم تا شما را با مساله عملگرها یا operators در php آشنا کنیم.امیدوارم استفاده کنید.

عملگرها به علائمی گفته می شود که بصورت یک قرارداد بین سازنده کدها و کدنویس ها مورد استفاده قرار میگیرد تا یک سری عملیات ریاضی یا غیر ریاضی را برای شما صورت دهد.

خب شاید براتون یکم سنگین باشه اما با چند مثال سریع متوجه این موضوع میشید.

مثلا به علائم جمع ،کم، ضرب و کسر عملگرهای ریاضیاتی گفته می شود.

در کل عملگرها به ۴ نوع : ریاضیاتی ،انتسابی ،مقایسه ای و منطقی تقسیم می شوند.

عملگر های ریاضیاتی :

این نوع عملگر ها همانطور که در بالا گفته شد جزو عملگرهایی هستند که با انها اعمال اصلی ریاضی را انجام می دهیم مانند جمع ،کم و … که در جدول زیر می توانید شکل این عملگر ها و نوع اعمال عمل انها را مشاهده نمایید:

ردیفنام عملگرشکل عملگر
۱جمع+
۲کم
۳ضرب*
۴کسر یا تقسیم/
۵اضافه شدن ۱ واحد++
۶کم شدن ۱ واحد
۷باقی مانده از تقسیم%
<?php
$z1 = $x+1;
$z2 = $x-1;
$z3 = $x*2;
$z4 = $x/1;
$z5 = $x++;
$z6 = $x--;
$z7 = $x%3;
?>

نکته:

در جدول بالا در ردیف ۷ ام برای عملگر باقی مانده از تقسیم این نکته باید مد نظر قرار بگیرد که منظور آنست که برای مثال بالا باقی مانده تقسیم متغیر x بر ۳ چند می شود؟ یعنی اگر مقدار متغیر x برابر با ۴ بود ،باقیمانده آن بر ۳ می شود ۱

عملگرهای انتسابی :

این نوع عملگر ها نسبت دهی می کنند.یعنی شما وقتی می خواهید مقداری را به متغیری تخصیص دهید یا بهتر بگوییم نسبت دهید از این نوع عملگرها استفاده می کنیم. یعنی مثلا می خواهید در کدهای خود بگویید که مقدار ۱ را به متغیر x نسبت می دهیم باید از عملگر (=) استفاده کنید.لیست عملگرهای انتسابی به شکل جدول زیر می باشد.

ردیفنام عملگرشکل عملگر
۱مساوی / اختصاص دادن=
۲اضافه کردن و تخصیص+=
۳کم کردن و تخصیص-=
۴ضرب کردن و تخصیص*=
۵تقسیم کردن و تخصیص/=
۶باقی مانده تقسیم و تخصیص%=
<?php
$x = 1;
$x+=1;
$x-=1;
$x*=2;
$x/=2;
$x%=3;
?>

عملگرهای مقایسه ای:

در این نوع عملگر ها شما میتوانید مقایسه ای بین دو پارامتر یا یک پارامتر با مقداری خاص را داشته باشید . عملگرهای این نوعی با پاسخ درست یا غلط ،یا همان True و False ، اطلاعات در اختیار شما خواهند گذاشت که در بیشتر مواقع با دستور if در php به کار می روند.

در جدول زیر می توانید لیست این عملگرها را مشاهده کنید :

ردیفنام عملگرشکل عملگر
۱برابر است با==
۲برابر نیست با!=
۳بزرگتر است از>
۴کوچکتر است از<
۵بزرگتر مساوی است از>=
۶کوچکتر مساوی است از<=

عملگرهای منطقی :

در این نوع عملگر ها به درستی یا غلطی مطالب اشاره می شود که باید این مقادیر صحیح یا غلط با هم جمع شود یا خیر. تفاوت این عملگرها از این لحاظ با عملگرهای مقایسه ای وجود دارد که صحیح یا غلط بودن این مقادیر در خود متغیر حل شده است برخلاف عملگرهای مقایسه ای که پس از مقایسه مشخص می شود صحیح است یا خیر.

مثلا یکی از عملگر های منطقی ، عمگر (&&) می باشد که به معنی و است.یعنی وقتی دو مقدار در دو طرف این عملگر قرار می گیرند در صورتی که جفت انها درست باشند ادامه فرآیند کدها را می توان از سر گرفت .در جدول زیر لیست این عملگرها را می توانید مشاهده کنید :

ردیفنام عملگرشکل عملگر
۱و&&
۲یا||
۳مخالف!

شما فرض کنید دو متغیر به نام های Aو B داشته باشید که دارای مقادیر مشخص است برای عملگرهای بالا می توان حالت های زیر را در نظر گرفت و نتایج این عملگرها برای این دو متغیر به شکل زیر می باشد :

AB&&||!
درستدرستدرستدرستغلط
درستغلطغلطدرستدرست
غلطدرستغلطدرستدرست
غلطغلطغلطغلطغلط

دو عملگر دیگر هم که یکی پرانتز و یکی دیگر دات (.) می باشد که به ترتیب برای تعیین فواصل محاسباتی و ادغام متغیرها یا عبارات هست که در مورد دات در جلسات گذشته توضیح مبسوط داده شده است .

نکته:

همواره برای اولویت بندی های عملگرها یادتان باشد عملگر پرانتز در اولویت اول و عملگر -یا (OR) (||)- آخرین اولویت را دارست .

اولویت عملگرها را در جلسه آتی خدمت شما توضیح خواهم داد.

موفق و پیروز باشید.

دیدگاهتان را بنویسید