آموزش کامل ثابت ها در PHP

You are currently viewing آموزش کامل ثابت ها در PHP
آموزشگاه آنلاین اکسیژن 2

با سلام

امیدوارم تا این لحظه از آموزش های ما لذت کافی را برده باشید.

در این آموزش قصد داریم تا شما را با مبحث ثابت ها یا همان (Constants) آشنا کنیم. امیدوارم این مطلب برای شما جالب باشد و از آن استفاده کنید.

خب تا این لحظه شما با مضوعات مختلفی در PHP آشنا شدید و حالا نوبت آن رسیده که با مبحث ثابت ها در PHP آشنا بشید.

اما قبل از اینکه وارد آموزش بشیم لازمه یک سری مسائل در مورد ادامه آموزش ها براتون روشن بشه!

اگر خدا بخواد بعد از این مبحث وارد دستورات شرطی و پس از اون آموزش حلقه ها در PHP میشیم.بعد از این مباحث میخوام به صورت مبسوط شما را با توابع در PHP آشنا کنیم.چیزی که خیلی برای افراد مبتدی سخت به نظر میاد ولی امیدوارم همونطور که تا این لحظه تونستید با آموزش های ما پیش بیاید و متوجه مسائل شدید براتون آسون و قابل درک توضیح میدم تا کاملا روشن بشید.

تعریف ثابت ها در PHP :

ثابت ها به المان هایی در PHP اطلاق می شوند که همواره قرار است در آن مقدار ثابت باشند و تغییری قرار نیست بکنند. به طور مثال شما میخواهید یک المان داشته باشید که هرجا آنرا فراخوانی کردید عبارت Oxygen2 نمایش داده شود و به هیچ طریقی نتوان آنرا تغییر داد.

تعریف تابع define در PHP :

امیدوارم با توضیحات بالا تعریف قابل درکی از ثابت ها در PHP به نظرتون اومده باشه. حالا برای اینکه شما بتونید یک ثابت تعریف کنید باید از تابعی با عنوان تابع define در PHP استفاده کنید که باید در جلسات آینده توضیح داده شود. اما استثنا برای این آموزش قائل میشیم و تابع define رو همینجا برای شما توضیح میدیم.

برای تعریف یک ثابت در PHP ما باید از تابع define استفاده کنیم و استفاده از این تابع به صورت زیر می باشد :

<?php
define("Site_Name","Oxygen2");
?>

در تکه کد بالا همانطور که مشاهده می کنید تابع define از دو بخش تشکیل شده است. بخش اول که در بالا به صورت Site_Name می باشد اشاره به ثابت ما دارد که یعنی ما ثابتی به نام Site_Name تعریف کرده ایم.اما بخش دوم تابع define اشاره به مقداری دارد که شما به این ثابت تخصیص می دهید. که ما برای ثابت به نام Site_Name مقدار Oxygen2 را تخصیص داده ایم .اگر شما ثابت Site_Name را به وسیله تابع Echo فراخوانی کنید میبینید که مقدار آنرا که Oxygen2 باشد به نمایش می گذارد. حال تکه کد مثال را برای شما و نتیجه آنرا در زیر نشان می دهیم :

<?php
 define("Site_Name","Oxygen2");
 echo(Site_Name);
 ?>

نتیجه کد بالا می شود :

خب امیدوارم آموزش برای شما مفید بوده باشه تا این لحظه اما نکات مهمی وجود داره که بهتر می دونم پیش از اتمام این آموزش در مورد ثابت ها براتون توضیح بدم تا در وقت استفاده از ثابت ها دچار اشکال نشوید .

نکات مهم :

  1. برخی ثابت ها در PHP از پیش تعیین شده هستند و شما به هیچ وجه نمیتوانید از آنها به عنوان نام ثابت استفاده کنید، این ثابت ها معمولا با دو آندرلاین (_) در ابتدا و انتهای نامشان تعیین می گردند که عبارتند از :
    1. __LINE__ : این ثابت جهت شماره خط کدی که در حال اجراست استفاده میشود .
    2. __DIR__ : این ثابت مسیر فایلی که در ان قرار گرفته شده ایم را به نمایش می گذارد.
    3. __FILE__  : این ثابت نام فایل و مسیر کامل ذخیره شده ی آن را نمایش می دهد.
    4. __FUNCTION__ : این ثابت نام تابعی که درون آن قرار دارد را نمایش می دهد .
    5. __CLASS__ : نام کلاسی که درون آن قرار گرفته است را در خروجی نمایش می دهد.
    6. __METHOD__ : این ثابت نام متدی که درون آن قرار دارد را نمایش می دهد.
    7. __NAMESPACE__ : نام مختصر یک کلاس برای یک مسیر را که درون آن قرار دارند نمایش می دهد .
  2. قرار دادی نا نوشته در میان برنامه نویسان PHPوجود دارد که نام ثابت ها را با حروف بزرگ می نویسند اما اجباری وجود ندارد ،ولی برای اینکه این کدها قابل فهم باشد بهتر است شما نیز همین کار را انجام دهید.
  3. مقدار ثابت ها همواره در طول یک اسکریپت ثابت است و هیچگاه نمیتواند تغییر کند.
  4. بهتر است یک ثابت با علامت آندرلاین (_) آغاز شود که همواره شناسایی آن برای شما در طول اسکریپت راحتتر باشد .ضمنا بهتر است همواره با این علامت یا یک حرف ثابت نام ثابت را آغاز کنید.
  5. نکته مهم: برخلاف متغیرها ،همواره یک ثابت در طول تمام اسکریپت عمومی محسوب می شود و لازم نیست در هر صفحه به صورت جداگانه تعریف گردد.
  6. در زمان نمایش مقدار ثابت جهت فراخوانی اگر شما نام ثابت را به طور مثال SITE در نظر گرفته باشید و هنگام استفاده از دستور Echo شما از عبارت site استفاده کنید یا از SITE هیچ فرقی بین نتیجه وجود ندارد و همان مقداری که به ثابت تخصیص داده اید نمایش داده میشود.یعنی فرقی نمی کند که نام ثابت را در کل با حروف بزرگ یا در کل به صورت کوچک نگارش کرده اید یا خیر.
  7. در ثابت ها و مقادیری قابل استفاده می باشند که به نوع :
    1. ّFloat
    2. String
    3. Boolean
    4. Integer باشند.

با تشکر از حوصله شما برای این آموزش

امیدوارم استفاده های لازم را ببرید.

موفق و پیروز باشید.

دیدگاهتان را بنویسید