توضیحات اولیه توابع (Functions) در PHP

You are currently viewing توضیحات اولیه توابع (Functions) در PHP
آموزشگاه آنلاین اکسیژن 2

با سلام

ما قصد داریم تا در این مطلب شما را با توضیحات اولیه ای از توابع (Functions) در PHP آشنا کنیم.

توابع در واقع سری های دستوری هستند که شما می توانید در هر قسمت از صفحات و کدهای خود آنها را فراخوانی کنید و نتیجه دلخواه را بگیرید.به طور مثال تابعی را مد نظر قرار دهید که با گرفتن مقداری از شما جمع آن با ۱۰ را به شما می دهد. پس اگر شما به آن عدد ۵ را بدهید خروجی تابع برابر ۱۵ می شود ولی اگر ۱۰ را بدهید خروجی تابع ۲۰ می شود و این کاری است که توابع انجام میدهند یعنی توابع یک سلسله عملیات مشخص را برای ورودی خود انجام داده و خروجی را به شما تحویل می دهند.در کل می توان توابع را این طور تعریف کرد :

تابع

مجموعه دستوراتی که با گرفتن هر ورودی خاص خروجی متناظر با آنرا براساس محاسبات به شما تحویل می دهد.

پس استفاده از توابع می تواند در حالت های مختلف برای شما نتایج خاصی را در بر داشته باشد.البته برای توابع می توان حالت های خاص هم در نظر گرفت.به طور مثال تابعی که هر مقداری دریافت کرد به شما نتیجه ۱۰ را خروجی دهد.

توابع در هر زبان برنامه نویسی وجود دارد ولی در php با نام Functions شناخته می شود و به شکل کلی زیر می توان فلوچارت عملیاتی آنرا در نظر گرفت :

خب مهمترین بخش این فرآیند شاید به نظر بیاد که بخش عملیات هست اما در واقع اینطور نیست.چون عملیات یک سری محاسبات ساده محسوب میشه و همیشه می توان این محاسبات را به شکل های مختلف بدست آورد.ورودی و خروجی هم بخش های کم اهمیتی هستند.مهمترین بخش ارتباط بین ورودی ، عملیات و خروجی می باشد و آن به این علت است که اگر شما نتوانید این ارتباط را به وجود بیاورید به هیچ وجه نتیجه کافی از ورودی های خود را نمی توانید بگیرید.حال به این بحث نمی پردازیم اما در جلسه آتی امیدوارم بتونم توضیحات کاملی در مورد ارتباط بین ورودی ها ، خروجی ها و عملیات را به شما بدم.

پس بخش های مهم بمونه واسه جلسه آینده . اما در این جلسه به شکل کلی یک function نگاهی می اندازیم.

شکل کلی یک Function در PHP به صورت زیر می باشد :

<؟php
function function_name([پارامترها ])
{
    // عملیات
}
?>

شما برای اینکه یک تابع در PHP بنویسید لازم است ابتدا عبارت function را قرار داده و سپس نام تابعی که مد نظر دارید را قرار داده و پارامتر هایی که مد نظر شما هست را در پرانتزی که بعد از نام تابع قرار دارد وارد کنید.

نکته:

اگر تعداد پارامترهای شما بیشتر از ۱ بود باید آنها را با علامت ( , ) جداسازی کنید.

حال باید یک آکولاد ( } ) باز کرده و عملیاتی که قرار است روی آن پارامتر ها اعمال شود را بنویسید و در انتها نیز با یک آکولاد ( { ) تمام تابع را می بندید.

حالا شما یک تابع دارید که می توانید از آن استفاده کنید.

بیاین برگردیم به مثال بالا که یک تابعی که هر ورودی را به میزان ۱۰ مقدار افزایش داده و خروجی می دهد.

می خواهیم مثال بالا را به صورت یک کد در PHP ببینیم. برای تابع خود نامی هم انتخاب می کنیم . به طور مثال (نام تابع ما می شود : afzayeshe_dah )

راه حل ما برای مثال بالا به شکل زیر می باشد :

<?php
function afzayeshe_dah($x)
{
$z = $x +10;
echo $z;
}
?>

این تابع ایست که هر ورودی به آن بدهید می توانید با افزایش ۱۰ عددی نتیجه را مشاهده کنید .

برای اینکه نتیجه کار را مشاهده کنیم کافیست پس از تعریف تابع به شکل زیر تابع را فرآخوانی کنیم.یعنی تکه کد زیر را به ادامه کد بالا اضافه کنیم :

echo afzayeshe_dah(5);

نتیجه تکه کد بالا عدد ۱۵ می شود که در مرورگر شما نمایش داده می شود .

حالا فرض کنید شما یک بخش ورودی در سایت داشته باشید که کاربر شما هر عددی که خواست را در ان وارد کند و با دکمه محاسبه نتیجه تکه کد را ببیند.

پس شما می توانید به راحتی توابع مختلفی بنویسید و حتی یک ماشین حساب آنلاین در سایت خود بسازید یا کارهای مهمتری انجام دهید.

نکته ای که شاید برای شما سوال باشد استفاده از چند پارامتر در یک تابع است. که می خواهم با مثالی این موضوع هم برای شما روشن شود.

فرض کنید شما تابعی دارید که دو پارامتر در خود می گیرد و مجموع آنها را به شما می دهد.پس کافیست به شکل زیر کدهای خود را نگارش کنید:

<?php
function jam($x,$y)
{
$z = $x +$y;
echo $z;
}
echo jam(5,3); ?>

اگر به شکل بالا پس از تعریف تابع خود از دستور echo جهت نشان دادن تابع خود استفاده کنید.نتیجه شما به شکل زیر می شود :

خب . این توضیحات اولیه در مورد توابع در PHP بود اما شما می تونید تصور کنید که چه کارهای خارق العاده ای می تونید با این تابع انجام دهید.

بهتره به این موضوع فکر کنید که شما با استفاده از دستورات زیر در توابع چه کارهایی می تونید بکنید.

یادآوری دستورات گذشته :

با مجموع این دستورات و چیزهایی که تا الان می دونید می تونید کلی کار فوق العاده انجام دهید.پس فقط یکم از خلاقیت خودتون استفاده کنید و شروع کنید به کد نویسی.

اگر سوالی براتون پیش اومد هم میتونید از هر طریقی که خواستید با ما در ارتباط باشید.

موفق و پیروز باشید.

دیدگاهتان را بنویسید