آموزش Word – جلسه پنجم – سربرگ Insert – بخش چهارم

با عرض سلام و خسته نباشید خدمت تمامی کاربران سایت اکسیژن۲ امیدوارم از آموزش های ما لذت کافی را برده باشید.

در این جلسه از آموزش های سری ورد قصد داریم شما را با امکانات موجود در سربرگ Insert که دومین سربرگ پنجره ورد می باشد آشنا کنیم .البته این بخش چهارم از این جلسه است.

می توانید شکل کلی صفحه ای از ورد که در این جلسه قرار است به آموزش آن بپردازیم را در شکل زیر ببینید :

Word Insert Tab 2
Word Insert Tab 2

سربرگ Insert از ۱۰ بخش تشکیل شده است که عبارتند از :

در شکل زیر می توانید این ۱۰ بخش را به صورت اجمالی مشاهده کنید :

Word Insert Tab Focus 2
Word Insert Tab Focus 2

در این آموزش قراره از بخش Header & Footers شروع کنیم.

بخش Header & Footers:

این بخش از ۳ آیتم  Header ، Footer و Page Number تشکیل شده است که به شکل زیر می باشد :

Word Insert Tab Header And Footer
Word Insert Tab Header And Footer

قسمت اول یا Header:

شما با فشردن این دکمه پنجره ای به شکل زیر را در زیر منو آن مشاهده می کنید :

Word Insert Tab Header And Footer Header
Word Insert Tab Header And Footer Header

همانطور که مشاهده می کنید می توانید ازسربرگ (Header) های آماده که وجود دارد برای سند خود استفاده کنید ولی برای استفاده راحتتر و ایجاد تنظیمات به دلخواه شما از قسمت Edit Header استفاده نمایید . وقتی شما وارد Edit Header شوید به پنجره ای به شکل زیر مواجه می شوید :

Word Insert Tab Header And Footer Header Edit Header
Word Insert Tab Header And Footer Header Edit Header

حال شما می توانید از قسمت Insert که در تصویر بالا مشخص شده است هر قسمتی که خواستید به سربرگ اضافه کنید یا اینکه خودتان در قسمتی که نشانگر ماوس است متن مورد نظر خود را قرار دهید.در قسمت Position می توانید تنظیمات ابعادی سربرگ خود را منظم کنید. اما یکی از ویژگی های جالبی که می توان اشاره کرد بخش Options  می باشد که می تواند سربرگ های متفاوت برای هر صفحه یا برای صفحات زوج و فرد ایجاد نماید.

قسمت Footer:

بخش پابرگ (Footer) هم مانند بخش سربرگ (Header) می باشد و شما از همین تنظیمات می توانید برای منظم کردن پابرگ خود استفاده نمایید.

قسمت Page Number :

در این بخش شما می توانید برای صفحات سند خود شماره صفحه قرار دهید .شما با کلیک روی این گزینه با پنجره ای به شکل زیر مواجه می شوید :

Word Insert Tab Header And Footer Page Number
Word Insert Tab Header And Footer Page Number

از این گزینه ها میتوانید جانمایی های مختلف را برای شماره صفحه انتخاب کنید. اما دو گزینه آخر ، گزینه آخر که باعث حذف شماره های صفحات سند شما می شود اما گزینه ما قبل آخر ،  گزینه Format Page Numbers می باشد که وقتی روی آن کلیک کنید وارد صفحه ای به شکل زیر می شوید :

Word Insert Tab Header And Footer Page Number Format
Word Insert Tab Header And Footer Page Number Format

از قسمت Number format می توانید فرم و شکل شماره گذاری صفحات را انتخاب نمایید. با استفاده از گزینه Include chapter number می توانید گزینه های این بخش را فعالسازی نمایید که Chapter starts with style یکی از این بخش هاست. با استفاده از این قسمت می توانید استایل های مختلف را برای شماره های صفحه در نظر بگیرید. از قسمت Use Separator  می توانید جداکننده های استفاده شما برای شماره گذاری صفحات را تغییر دهید و از قسمت examples هم می توانید مشاهده کنید که تغییرات شما چگونه اعمال می گردد.

در قسمت پایین تر می توانید مشخص کنید که شماره گذاری صفحات به صورت پشت سر هم باشد یا از یک شماره مشخص شروع شود. شاید الان کاربرد این مساله برای شما قابل درک نباشد اما در جلسات اتی به کاربرهای مختلف این مساله می پردازیم.

بریم به بخش Text  از بخش های سربرگ Insert :

شما می توانید تصویر این بخش را ببینید :

Word Insert Tab Text
Word Insert Tab Text

از قسمت Text Box می توانید یک جعبه متنی با تنظیمات مورد نظر خود به وجود بیاورید که در هر قسمت از سند خود خواستید از آن استفاده کنید. Quick Part به شما این امکان را می دهد تا شما با استفاده از آن بخش های مختلف متنی که به صورت قسمت های در دسترس سریع می باشند را در سند خود مورد استفاده قرار دهید . signature Line یا همان خط امضا به شما امکان می دهد تا در سند خود امضا خود را درج نمایید. Word Art همانطور که از نامش مشخص است به شما این امکان را می دهد تا با استفاده از ان متون با اشکال فانتزی را در متن خود قرار دهید البته این استایل ها از پیش آماده بوده است.بخش Date & time به شما امکان درج زمان و تاریخ را با فرمت هایی که نرم افزار در اختیار شما قرار می دهد را تسهیل می کند.

قسمت drop cap این امکان را برای شما ایجاد می کند که متون انگلیسی خود را با فرمت حرف بزرگ اولین کلمه که یک نوع نگارش متن انگلیسی می باشد مورد استفاده قرار دهید که الان در این سند غیرفعال بوده و با انتخاب پاراگراف انگلیسی می توانید از این گزینه و نمایه های مختلف آن استفاده نمایید.

قسمت Object هم به شما امکان استفاده از آبجکت هایی را می دهد که با استفاده از نرم افزار های مختلف مانند Visio و اکسل می توانید در سند خود درج کنید و تغییرات را بر روی ان آبجکت در همین سند اعمال نمایید.

خب برای این جلسه کافیه. امیدوارم تا اینجا از آموزش های ما لذت برده باشید.

موفق و پیروز باشید.

دیدگاهتان را بنویسید